Rotaslietas nav cilvēces jaunizgudrojums. Arheoloģiskie atradumi ir apliecinājuši, ka cilvēki ir rotājušies vairāk kā 10 000 gadu. Viscaur vēsturei rotaslietām ir bijušas dažādas nozīmes – kā sociālā stāvokļa simbols (pāvesta gredzeni, zīmoggredzeni, kroņi), kā bagātības apliecinājumi (smagnējas zelta pulksteņu ķēdes, dārgakmeņi), kā arī vienkārša rotāšanās.
Pēdējos gados skaidra izsmalcināto rotaslietu definēšana ir izraisījusi karstas debates starp rotaslietu meistariem. Daži saka, ka atbilde slēpjas materiālos, citi – meistarībā un prasmē. Vienots viedoklis joprojām nav panākts, taču ir skaidrs, ka luksusa rotaslietas ir daudzšķautnains jēdziens.
Dārgmetāli
Savulaik bija vienkārši – ja rota ir izgatavota no materiāliem, kas ir lētāki par sudrabu, zeltu vai platīnu, tā ir parasta bižutērija. Laiki ir mainījušies, un tehnoloģiju attīstība ļauj veidot dobus elementus, kā, piemēram, ķēdīšu posmus vai piekariņus. Šobrīd noteicošais faktors ir metāla lējums.
Dabīgie dārgakmeņi
Dabīgie dārgakmeņi, īpaši nevainojamie augstas kvalitātes eksemplāri, ir ar augstu vērtību, kas tikai pieaug, kad akmens ir noslīpēts un ievietots rotā. Tā kā dabīgie dārgakmeņi ir dabas resurss, noteikti eksemplāri var būt sevišķi reti sastopami.
Raksturojot dārgakmens kvalitāti, vērā tiek ņemti četri galvenie faktori (angļu valodā saukti par Četriem C jeb “carat, clarity, colour and cut”). Šie faktori ne tikai nosaka akmens kvalitāti, bet arī tā vērtību, izceļot (vai apēnojot) tā raksturiezīmes:
- Karāts – masa. Daži krāsainie dārgakmeņi, it īpaši divkrāsainie, ir viskrāšņākie tieši tad, kad ir lielāka izmēra. Diemžēl, jo lielāks dārgakmens, jo grūtāk ir atrast nevainojamu eksemplāru.
- Dzidrums – raksturo ieslēgumu skaitu un tipu akmenī. Lai gan dimantu kvalitāte jo sevišķi ir atkarīga no maksimāli maza ieslēgumu skaita, citiem dārgakmeņiem, kā, piemēram, zvaigžņu safīram, tieši ieslēgumi rada tam raksturīgo un sevišķo atmirdzumu.
- Krāsa – tās neesamība dimantos, tās dziļums krāsainajos dārgakmeņos.
- Slīpējums – akmens forma un slīpējums var vai nu iedvest tam dzīvību, vai padarīt to blāvu. Slīpējuma forma ir personīgas gaumes jautājums, un bieži vien spēj raksturot tā nēsātāju.
Ne visi laboratorijā radītie dārgakmeņi ir noniecināmi. Kubiskais cirkonijs (saīsinājumā CZ) ir kļuvis diezgan populārs divu faktoru ietekmē – politisku un estētisku. Vairāki cilvēki ir atteikušies no tā saucamo konflikta dimantu nēsāšanas – dimantu, kas ir nelegāli tirgoti, lai segtu kara izdevumus konflikta zonās. Tā vietā cilvēki ir izvēlējušies aizvietot dārgos dārgakmeņus ar sintētiskajiem CZ. Kubiskais cirkonijs ir ar augstu cietības koeficientu un ir optiski nevainojams – tam ir izteiktāks mirdzums kā dimantiem, un, apvienojumā ar tā sevišķi pievilcīgo cenu, kas ir tikai neliela daļa no dimantu cenas, ir radis lielu piekrišanu.
Mākslinieks un ekskluzivitāte
Īpaši augsta meistarība arī nozīme rotaslietu izturību. Antīkie aksesuāri ir joprojām augstā vērtībā tieši to perfekcijas un detalizēto elementu dēļ. Luksusa preces kā pēc likuma tiek radītas tikai nelielos daudzumos. Rotaslietas nedefinē to nēsātāju, bet izceļ tā personību, noskaņojumu vai pat apģērbu; rotas ir personīga izvēle, veikta vadoties pēc personīgās gaumes.
Kopsavilkumā jāatzīst, ka, lai gan nav vienotas definīcijas, kas ir izsmalcinātas rotaslietas, nevar noliegt, ka luksusa rotaslietas nav iespējams sajaukt ar mazākas vērtības rotām, kad tās iemirdzas savā greznībā.
Komentāri
Autorizēties, lai komentētu